אילו מסמכים רצוי להכיר במסגרת תביעת גירושין?

אילו מסמכים רצוי להכיר במסגרת תביעת גירושין?

הליכי גירושין מתאפיינים בבירוקרטיה רבה, שיכולה להבהיל כל אדם סביר מן היישוב. אותה בירוקרטיה מצריכה הבנה והכרה של טפסים רבים שיש למלא ולצרף במסגרת תביעת הגירושין או בכל הליך ביניים במסגרת תביעת גירושין. כל זאת, בין אם מדובר בתביעת גירושין שמוגשת בהסכמה ובין אם מדובר בתביעת גירושין רגילה. לשם כך חיברנו את המאמר הבא, שתפקידו לעשות מעט סדר במשמעות המסמכים הרלוונטיים להליך הגירושין, להלן.

כיצד מתגרשים?

בישראל גירושין ונישואין נערכים על פי הדין האישי-דתי, שחל על בני הזוג. כלומר, בני זוג יהודים שמבקשים להתגרש, צריכים לעשות זאת באמצעות תביעת גירושין לבית הדין הרבני, שהוא למעשה בית דין דתי שפועל מכוח ההלכה היהודית ובהתאם לחוקיה.

ישנם בארץ מספר בתי דין דתיים, כאשר על בני הזוג להגיש תביעת גירושין לבית הדין הקרוב לאזורם. יש לציין שכאשר מדובר בבני זוג שאינם יהודים, אך הם אזרחי ישראל (כמו לדוגמא, נוצרים או מוסלמים), גם עליהם חל הדין האישי-דתי. כלומר, בני זוג מוסלמים יכולים להתגרש באמצעות תביעת גירושין לבית הדין השרעי, שעליו חל הדין המוסלמי-דתי.

ישנם בני זוג רבים שהם יהודים או מבני דתות שונות או חסרי דת, שמתחתנים במדינה זרה ואז חוזרים ארצה ונרשמים במשרד הפנים כנשואים, מה שהדין מאפשר כיום. אך יש להבהיר כי במקרים כאלו, ככל שמדובר בבני זוג בני אותה דת, יהיה עליהם להתגרש גם כן באמצעות הדין האישי שחל עליהם. דהיינו אם מדובר בזוג יהודים, יהיה עליהם להתגרש גם כן בבית הדין הרבני. כאשר מדובר בבני זוג שכל אחד מהם הוא בן דת שונה, אז יהיה עליהם להגיש תביעה להתרת נישואין, אך תביעה זו מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה.

כמה עולה להתגרש?

הליך גירושין יכול להיות יקר וזאת בהתאם למספר ההליכים שמתנהלים וכן בהתאם לרצון של בני הזוג (דהיינו, ככל שבני הזוג יסחבו את ההליך במשך שנים, סביר כי ההליך יהיה יקר בהרבה). עם זאת, ישנן כמה הוצאות שהן קבועות יחסית.

כך לדוגמא, כאשר מגישים תביעת גירושין יש לשלם אגרה בסך 347 ₪. אגרה יש גם לשלם כאשר מגישים תביעה להתרת נישואין בבית המשפט לענייני משפחה. בד בבד, ישנן הוצאות של שכר טרחת עו"ד בגין הליך הגירושין. בנוסף, לא אחת במהלך הליך הגירושין, יכולים בני הזוג לשאת גם בהוצאות משפט, בהתאם לתוצאות ההליך.

אגב, גם כאשר בני זוג מבקשים להתגרש בהסכמה, יהיה עליהם לשאת גם כן באגרה בעת פתיחת ההליך בבית הדין הרבני, אך האגרה דנא תהיה פחותה יותר, בגובה 250 ₪.

אילו טפסים רלוונטיים חשוב להכיר?

כאמור, בעת ניהול הליך גירושין בבית הדין הרבני יש לעשות לא אחת שימוש בלא מעט טפסים משפטיים, שלא מוכרים לכל אדם מן היישוב. הבה נציג הסבר קצר על חלק מהטפסים:

11 בקשות שונות: מדובר בטופס שכולל "רובריקה" של 11 סוגי בקשות, שכאשר מבקשים להגיש אחת מאותן בקשות, יש לסמן בעיגול את הבקשה הרלוונטית. בין הבקשות שקיימות באותו טופס: בקשה לגירושין מוסכמים, בקשה לתיקון מצב אישי, בקשה להיתר נישואין, בקשה לאישור רווקות (שיש למשל להציג בעת פתיחת תיק נישואין דווקא), בקשה לאישור אלמנות ועוד. יחד עם סימון הבקשה הרלוונטית, יש למלא את פרטי הצדדים הרלוונטיים להליך ולצרף בקשה בכתב יחד עם הנספחים הנוגעים לבקשה והוכחתה.

כתב תביעה: תביעת גירושין היא למעשה תביעה לכל דבר ועניין, הדומה לכל תביעה אזרחית רגילה (כמו למשל: תביעה חוזית או תביעה כספית אחרת). לכן, תביעת גירושין מוגשת כמו כל כתב תביעה ומכילה את פרטי הצדדים, וסקירה של העובדות הרלוונטיות.

במסגרת כתב התביעה ישנם פרטים רבים שיש לציין, כמו לדוגמא: מועד הנישואין, האם נפתחו תיקי גירושין בעבר, פרטי ההורים, פרטי הילדים המשותפים, האם התביעה כוללת רק תביעת גירושין או שהיא כרוכה עם נושאים נוספים (למשל: מזונות, משמורת, רכוש) ועוד נושאים רבים. למעשה כתב תביעה משמש כמעין טופס גירושין שיכול להישמע כדבר טכני. ברם, מדובר במסמך מהותי ביותר.

טופס בקשה: במסגרת הליך הגירושין, מוגשות לא פעם בקשות שונות. כמו לדוגמא, בקשה לדחיית מועד דיון, בקשה למתן צווים שונים ועוד. בעת הגשת בקשה, יש לצרף טופס שכולל את פרטי הצדדים (אין בהכרח צורך להיעזר בטופס פורמאלי, אך יש לפעול בהתאם לדרישת הנהלת בתי הדין הרבני בנושא) ואת נימוקי הבקשה.

יוער שהעתק מהמסמכים האמורים, אפשר להוריד באתר בתי הדין הרבניים.

לסיכום:

אין ספק שהליך גירושין הוא הליך מורכב ולכן עדיף לא לפעול לבד בעת ניהול הליך זה, אלא לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מיומן בתחום, אשר יחסוך את כאב הראש בהתעסקות בבירוקרטיה ובהיבטים המשפטיים המורכבים שנלווים להליך גירושין.

השאר תגובה

דילוג לתוכן