זכויות הגבר במשפחה

זכויות הגבר במשפחההכותרת עוסקת בזכויותיו של הגבר במשפחה, אבל במאמר שלהלן נעסוק בתחום שהופך בשנים האחרונות ל"בון טון" בתחום דיני המשפחה, ובפרט בהליכי גירושין. זהו נושא שמעורר שיח פורה בין עורכי דין בתחום, והופך גם להיות חלק מהייעוץ שאנו עורכי הדין בתחום המשפחה, מעניקים ללקוחותינו. הנושא הוא "נרקיסיזם", ובפרט – גירושין מנרקיסיסט או נרקיסיסטית.

במאמר שלהלן נדבר על נרקיסיזם. לא, אנחנו לא פסיכולוגים, המאמר שלהלן נכתב ע"י עורכי דין שעוסקים בתחום דיני המשפחה, אבל המונח נרקיסיזם הוא נושא מאוד רלוונטי בכל הנוגע ליחסים שבין בני זוג ולכן רלוונטי לאופן שבו בני זוג יתגרשו, במיוחד כשאחד מהם הוא נרקיסיסט.

לכן, במאמר שלפניכם נעסוק בשאלה מיהו נרקיסיסט? מה המאפיינים של נרקיסיזם? וכן נסביר מדוע קיים קושי רב יותר להתגרש כאשר אחד מבני הזוג הוא נרקיסיסט. בסוף גם נציע טיפ כיצד נכון להתנהל במסגרת הליך גירושין? ובפרט כאשר אנחנו מתגרשים מנרקיסיסט או נרקיסיסטית.

מיהו נרקיסיסט? ומה הם מאפייניו?

נגלה לכם סוד: כולנו נרקיסיסטים במידה מסוימת, חלקנו במידה רבה וחלקנו במידה מועטה. בינינו, ישנם גם נרקיסיסטים קיצוניים (ולא מעט).

הנרקיסיזם הרגיל מתבטא באהבה עצמית רגילה וסבירה, כולנו אוהבים את עצמנו. כולנו רוצים להצליח, כולנו לפעמים מקנאים פה ושם באחרים וכולנו לפעמים רוצים את מה שיש לאחרים. עד כאן, מדובר במידה סבירה והגיונית, שכולנו "סובלים ממנה".

עם זאת, יש גם נרקיסיזם קיצוני. הנרקיסיסט הקיצוני אף פעם לא באמת התעניין או מתעניין באדם אחר והוא לעולם לא יגלה עניין או חמלה או אמפטיה אמיתית, אלא רק כלפי חוץ, כדי להרשים אחרים. הוא גם לעולם לא באמת יגלה עניין אמיתי בילדיו וגם לא בבן או בת הזוג שלו. הוא ירצה שילדיו יצליחו בהתאם לתוכניות שהוא התווה להם, וכך גם בן או בת הזוג.

הנרקיסיסט הקיצוני יגיב תמיד בצורה קיצונית, הוא ירצה תמיד לכבוש את היעד. הוא יפתיע במתנות גרנדיוזיות (למשל – בטיסה ליעד אקזוטי באמצע החיים, או ברכישת מתנה ענקית שעולה ממון רב). הוא גם ירצה תמיד להראות כמה הוא טוב, חזק, מושלם ומוצלח.

הנרקיסיסט הקיצוני לא יאפשר לכם להתגרש ממנו בקלות, כי הוא יאמין בינו לבין עצמו שאתם לא תוכלו בלעדיו, ואם תתגרשו ממנו, תפגעו לו באגו בצורה קיצונית (זוכרים – הנרקיסיסט תמיד ירצה לכבוש. ברגע שאתם עוזבים אותו, אז זה היעד החדש שלו – לכבוש).

אצל הנרקיסיסט הקיצוני, כל דבר קטן הופך לדבר דרמטי וקיצוני. כל וויכוח ארעי או רגעי, הופך להיות סאגה ארוכה של שתיקה, התעלמות, חוסר שיח, עד שאתם אלה שתבואו ותנסו לרצות אותו. אצל גבר נרקיסיסט קיצוני, יש רק לגבר זכויות במשפחה, כאשר האחרים – לא באמת קיימים.

אם הנרקיסיסט הקיצוני יגלה שאתם מתגרשים ממנו, הוא פשוט יערים קשיים בכל דרך אפשרית: הוא יגרום לכם להאמין שאתם לא בסדר, שאתם הורים לא טובים, שאתם בני זוג לא טובים. יותר מכך, הנרקיסיסט הקיצוני גם יהיה ממש טוב בלהקשות עליכם: הוא יתיש אתכם, הוא יעמיס עליכם במכתבים ובפניות בלתי פוסקות, ואם תתעלמו ממנו – החיזור שלו יהפוך לאלימות מילולית, קללות ומה לא. זהו אגב מאפיין נוסף לנרקיסיזם קיצוני, תהפוכות של 180 מעלות. רגע אחד, הם מקסימים ומדהימים ורגע אחר, הם הופכים לאנשים אחרים לגמרי, רעים, ואכזריים ונקמנים.

הנרקיסיסט הקיצוני, יאמין שלעולם לא תוכלו להסתדר לבד. כך תהיה תגובתו בין היתר, לגירושין. הוא לא יאמין שאתם באמת רוצים להתגרש ממנו, או מסוגלים. כך גם יהיה היחס שלו. מצד אחד, הוא יזלזל בכם. מצד שני הוא יקשה עליכם: הוא יעליב, או יפגע והוא יתיש אתכם. הוא יתחיל בזלזול, יעבור לאיומים וימשיך בהתשה.

ישנם עוד מאפיינים ותכונות, אבל כאמור, המאמר הזה נכתב על ידי עורכי דין בתחום המשפחה ולא על ידי פסיכולוגים. הייעוץ שלנו מסתמך על ייצוג של בני זוג רבים במסגרת הליכי גירושין, לרבות ניהול הליכים מול אנשים עם מאפיינים נרקיסיסטיים קיצוניים.

מדוע קשה להתגרש מנרקיסיסט?

קשה להתגרש מנרקיסיסט או נרקיסיסטית, מסיבה פשוטה: הם מצטיינים בהתשה, במלחמה, והם מצטיינים בלהוריד לצד השני את הביטחון העצמי. לדוגמא, הם מצד אחד ינסו להפריד ביניכם לבין אחרים, לרבות ביניכם לבין עורך הדין שלכם, תוך שהם יבטיחו להגיע עמכם להסכם. אבל אז הם יתישו אתכם עוד ועוד, רק כדי להשיג עוד וויתורים, עד שאתם פשוט תתייאשו.

איך נתגרש נכון מנרקיסיסט?

שני טיפים עיקריים: האחד הוא כוח רצון, ליווי תמידי של קרובים ועורך דין משפחה וגירושין בעל ידע וניסיון. כמו כן, חשוב מאוד לקבל טיפול פסיכולוגי, כי גירושין מנרקיסיסט הם קשים, ורק אח"כ מבינים שהזוגיות הייתה הרסנית וצריך להשתקם מזוגיות כזו. את המאמר נסיים בהמלצה לפנות אל עורך דין גירושין בעל ניסיון.

 

השאר תגובה

דילוג לתוכן