מה כדאי לכתוב בהסכם ממון?

הסכם ממון

יותר ויותר זוגות ישראלים פונים לעורכי דין בתחום דיני המשפחה ובקשתם פשוטה וצנועה: לחתום על הסכם ממון, אשר במסגרתו הם יוכלו להסדיר את הזכויות שלהם בנכסיהם האישיים ובנכסיהם המשותפים, אם מערכת היחסים הזוגית שלהם תסתיים חלילה.

כמו כן, רוב הקוראים בוודאי יודעים מהו הסכם ממון, אך ייתכן שרוב קוראי מאמר זה, לא ידעו בהכרח מה חשוב באמת לכלול בהסכם ממון. לשם כך, כתבנו את המאמר הבא, לנוחיות הגולשים:

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון נועד למעשה להבדיל את ההסדר הקבוע בחוק יחסי ממון, תשל"ג- 1973 (להלן: "חוק יחסי ממון"). החוק קובע כי בהיעדר הסכם ממון, וככל שמדובר בבני זוג נשואים או בני זוג המקיימים משק בית משותף- ביום פרידה כלל הנכסים של בני הזוג, יחולקו שווה בשווה.

החריג לכך הוא למעשה חתימה על הסכם ממון, מה שאזרחים רבים עושים. נמחיש בדוגמא: לעיתים לאחד מבני הזוג דירה קודמת ולמרות שהוא חיי בה עם בן הזוג הנוכחי, הוא עדיין יבקש לשמור על זכויותיו המלאות בדירה. לעיתים לאחד מבני הזוג תכשיט או יצירת אומנות ששווים רב מאוד, ולכן הם מבקשים לשמור על זכויותיהם הבלעדיות בנכסים כגון אלו. לשם כך, רבים חותמים על הסכם ממון, קרי: כדי להימנע מסיטואציה שבעתיד, בעת פרידה חלילה, ייאלצו לחלוק ברכושם השייך רק להם, לדעתם.

נעיר, כי הסכם ממון הוא מסמך בעל תוקף משפטי לכל דבר ועניין ולרוב יש לחתום עליו (וכך גם מומלץ) בפני עורך דין. עם זאת, כדי שהסכם ממון ישמש בתור מסמך משפטי מחייב, יש לאשר אותו בפני בית משפט לענייני משפחה.

אם לא חתמנו על הסכם ממון – מה יכול לקרות?

כאמור, חוק יחסי ממון קובע הסדר הנקרא "איזון משאבים" בין בני הזוג. דהיינו, בעת פרידה נוטלים את הרכוש המשותף של בני הזוג (למעט קצבה בריאותית או מתנה שאחד מבני הזוג קיבל) ומחלקים את הרכוש שווה בשווה בין בני הזוג. לא אחת מתגלעות מחלוקות בין בני הזוג לעניין הרכוש.

לעיתים, אומנם רכוש מסוים היה שייך לאחד מבני הזוג, אך במהלך השנים, נראה היה כי הוא הפך לרכוש משותף (לדוגמא, דירת מגורים שאומנם הייתה שייכת בעבר לאחד מבני הזוג, אך שני בני הזוג התגוררו בה במשך שנים). מקרים כאלו, מביאים למחלוקת האם רכוש מסוים שייך גם לבן הזוג השני או לאו. במקרים כאלו יש לבחון האם הייתה באמת כוונת שיתוף במהלך חיי הזוגיות, או לאו, מה שמצריך ניהול תיק הוכחות.

מה חשוב לכתוב בהסכם ממון?

הסכם ממון מצריך הבנה, ניסיון וידע בתחום דיני המשפחה, בפרט בתחום הסכמי הממון. להלן מספר עצות בנושא, אך נדגיש כי לא מדובר ברשימת עצות ממצה, לשם כך יש לפנות לייעוץ משפטי פרטני.

דירות: הסכם ממון לדוגמא, חייב לכלול התייחסות לדירת המגורים בה חיים בני הזוג ובכלל – לדירות מגורים השייכות לאחד מבני הזוג. ככל שישנה דירה שהייתה שייכת לאחד מבני הזוג, רצוי מאוד להסדיר במסגרת הסכם ממון, האם הדירה תהיה חלק מכלל הרכוש המשותף, או שמא היא תישאר בבעלות בלעדית של אחד מבני הזוג.

זכויות בדירה משותפת: בהתאם למה שנכתב לעיל, יש להסדיר את נושא דירת המגורים, במקרים שבהם שני בני הזוג גרים בדירה, שהייתה שייכת לאחד מהם באופן בלעדי. זאת מסיבה פשוטה, שככל שבני הזוג חיים יחדיו בדירה, גם בן הזוג השני יכול לטעון טענה של זכויות מן היושר ובכך גם להקשות על הוצאתו מדירת המגורים.

תכשיטים\נכסים אחרים: אומנם יש לך תכשיט שקיבלת מההורים, אך אין לקחת שום דבר כמובן מאליו. פרידות לעיתים יכולות לקבל תפנית חמורה, ולכן ככל שברשותכם רכוש ספציפי בעל ערך, כדאי מאוד לכלול אותו במסגרת הסכם הממון.

תשלום משכנתא: ככל שבני הזוג משלמים משכנתא על דירת מגורים, רצוי מאוד לקבוע בהסכם הממון, מי ימשיך להתגורר בדירה ומי ימשיך ליטול על עצמו את תשלומי המשכנתא. אומנם, מדובר בנושא שאפשר גם להסדיר בעת פרידה, אך תמיד טוב להסדיר דברים כאשר המציאות היא טובה ולא כאשר בני הזוג מסוכסכים.

קניין רוחני: כתבתם ספר? הפקתם אלבום? ייתכן ובעוד שנים תקבלו על כך תגמולים, לכן כדאי מאוד במסגרת הסכם ממון להסדיר את הנושא ולמנוע סיטואציה שבה בן הזוג ידרוש חלק מזכויותיכם לעוד הרבה מאוד שנים.

סנקציות: לעיתים, בני זוג נוטים להעלים נכסים כדי להימנע מלחלוק אותם עם בני הזוג. לכן, במסגרת הסכם ממון, מומלץ תמיד לקבוע סנקציה על העלמת נכסי בדמות קנס כספי, במקרה שבעתיד יתגלו עוד נכסים.

השאר תגובה

דילוג לתוכן